ASTLaw

נזילה מהשכן – עשה ואל תעשה

בסביבה האורבנית בערים הישראליות, בנייני מגורים משותפים הם דבר נפוץ מאוד ובמרבית המקרים ישנם אף יותר בניינים מבתים צמודי קרקע פרטיים.

לא מעט מאותם מבנים נבנו לפני הרבה שנים עוד בטרם נכנסו לשוק טכנולוגיות בנייה החדשות והמשוכללות שיש בימינו. לפעמים אפילו מדובר בבניין יחסית חדש, שפשוט לא הקפידו בו על סטנדרטיים טובים מספיק בתהליך הבנייה והתוצאה- נזילה שגם מוגדרת כליקוי בנייה.

נזילה, שמתבטאת לרוב ברטיבות, עובש וקילופים בקיר, עלולה לנבוע מתוך אחד משני הגורמים- בעיית איטום או תקלת במערכת האינסטלציה. נזילה עקב בלאי או בעיה מהותית באיטום הבניין תופיע בתקופות גשומות והנזקים הם ממי גשם שחדרו לקירות המבנה.

כאשר מדובר בבעיה בצינורות האינסטלציה הרטיבות והנזקים עשויים להופיע גם במקומות שונים שלא בהכרח ניתן לקשרם באופן ישיר לחדרי שירותים, ברזים או מקלחות, זאת מכיוון שלא תמיד המים פורצים בדיוק בנקודה בה הם יצאו מהצינור.

זנילה מהשכנים - עשה ואל תעשה

איך יודעים על מי מוטלת האחריות?

למרות שמדובר בסיטואציה שיכולה לגרום לתסכול רב, חשוב לגשת ולהתריע לשכן שדירתו מהווה את מקור הנזילה בצורה נעימה ולבקש ממנו לתקן את הנזילה.

במידה והנכס מבוטח, יש מייד ליצור קשר עם חברת הביטוח ולעדכן בעניין, במידת הצורך יישלח בעל מקצוע מטעמם. בכל מקרה, יש להזמין שרברב או מאתר נזילות כדי שיוכל למצוא את מקור הנזילה.

פעמים רבות בעל המקצוע ייאלץ גם להיכנס לדירת השכן על מנת לבדוק את מסלול חדירת המים אל הקיר. חשוב ביותר, אם השכן מסרב לאפשר לבעל המקצוע להיכנס לדירה על מנת לבצע את הבדיקה יש לתעד בכתב (גם מייל או הודעה יהיו קבילים) את הפנייה אל השכן בעניין.

אם התברר שמקור הנזילה הוא בצינורות ביתכם, מובן שהאחריות וההוצאות על התיקון יחולו עליכם או על חברת הביטוח שלכם. במקרה בו מדובר בצינורות המשותפים של הבניין (או בבעיית איטום במבנה כולו), האחריות המלאה מוטלת על וועד הבית.

במידה והתברר שהנזילה מגיעה מצינורות ביתו של השכן- עלויות התיקונים צריכות להיות עליו.

השכן או וועד הבית צריכים לתקן, אבל לא עושים זאת…

לצערנו במקרים רבים, נזילות מצינורות משותפים מביאות עימם אי הסכמות וניסיונות להתנער מאחריות על ביצוע התיקונים. עליכם לפנות בצורה מתועדת (מכתבים עם תאריך, מיילים או אפילו הודעות וואטסאפ) בדרישה לתקן את התקלות.

במידה ואתם חווים התעלמות או ניסיונות להתחמק והשכן מסרב לתקן את התקלה, אל תישברו, עליכם להגיש תביעה מסודרת למפקח על רישום מקרקעין בשטח השיפוט בו נמצא הבניין.

לגוף המפקח על מבני המגורים המשותפים ישנה סמכות לדון בענייני סכסוכי שכנים, אי תשלום וועד הבית ועוד. למפקח ניתנת סמכות שיפוטית בדיוק כמו לבית משפט השלום האזרחי והוא זה שידרוש את תשלום הוצאות התיקונים בשמכם.

כיצד מגישים את התביעה?

על מנת להגיש את כתב התביעה עליכם לצרף את כל הפרטים הרלוונטים בצורה מסודרת יחד עם מסמכים תומכים: פרטי התובע והנתבע, פרטי הבית המשותף, הסבר מפורט בצורה משפטית בעניין התביעה, מועד גילוי הנזילה ומועדי הפניות לנתבע בעניין, פירוט הנזקים בצירוף חוות דעת בעל מקצוע, תמונות מהשטח ועוד.

כדי להבטיח חיסכון בזמן, מינימום טרטור וכמובן להעלות את הסיכוי לזכייה בתביעה, מומלץ מאוד להיעזר בעורך דין מקרקעין מקצועי ומנוסה שילווה אתכם, יוודא את הימצאות והגשת המסמכים השונים אל הגורמים המטפלים.

לנתבע יש 30 ימים בדיוק להגשת כתב ההגנה, מיום הגשת כתב התביעה על ידכם, בו הוא כמובן צריך לפרט את כל טיעוניו וגם לצרף תיעוד משפטי שייתמוך בטענות.

לרוב, זמן הטיפול בתביעות מסוג זה הוא קצר ומהיר, לאחר הגשת כתב ההגנה ייקבע דיון משותף על ידי ובנוכחות הגוף המפקח בו ייקבע באופן משפטי וחד משמעי על מי מהצדדים לשלם ולשאת בהוצאות תיקון הנזילה והנזקים שנגרמו בעקבות הופעתה.

זכרו, נזקי מים חמורים בדירת מגורים מזיקים לבריאותכם ולבריאותם של בני משפחתכם, פוגעים באיכות החיים וכמובן, מורידים מערך הנכס שלכם. אם הצלחתם להוכיח שמקור הנזילה הוא לא מכם, אל תשלמו על השיפוץ ואל תישברו מניסיונות התחמקות. אנחנו תמיד נשמח לעמוד לשירותכם ולעזור לכם לממש את זכויותיכם גם במקרים כמו אלה.

לייעוץ ושאלות נוספות - השאירו פרטים

    שם*
    טלפון*
    הודעה

    אמיר שטיינהרץ ושות' - משרד עורכי דין מקרקעין ותמ"א 38
    30 מאי, 2021
    'אמיר שטיינהרץ'

    עו"ד שטיינהרץ, מייסד המשרד, הינו עורך דין ונוטריון בעל וותק של כ-15 שנה בדיני מקרקעין ונדל"ן.

    השאירו תגובה

      03-381-9876
      wemake whatsapp היי, צריך עזרה?
      משרד עורכי דין אמיר שטיינהרץ wemake whatsapp
      wemake chat שלום

      wemake chat ?איך אפשר לעזור
      תחילת שיחה
      Powered by wemake