ASTLaw

מהם ליקויי בנייה וכיצד מטפלים בהם

כל בניין מגורים מהווה עולם ומלואו, ועל מנת שהחיים בו יהיו נוחים, בטיחותיים ונעימים לאורך שנים ארוכות – נדרשת עמידה במגוון רחב של כללים, חוקים וסטנדרטים שחלקם נקבעים על ידי משרד הבנייה, בעוד אחרים לפי ההיבט הפרקטי וההעדפות האישיות של הקונים שנקבעו בתחילת הדרך.

בגלל שמדובר בקונסטרוקציה מורכבת המערבת מספר רב של אנשי מקצוע, פועלים ובקרים, לפעמים עשויות ליפול טעויות אנוש הפוגעות בטיב הבית, מורידות משוויו ואף עשויות להוות סכנת נפשות. הנה כל מה שצריך לדעת על ליקויי בנייה וההתנהלות איתן.

סוגים שונים של ליקויי בנייה והשפעותיהם על הבניין ודייריו

דיווחים על ליקויי בנייה נעשים על בסיס תוצאות של בדק בית שמומלץ לעשות טרם הכניסה לדירה – אך ניתן לעשות גם בשלבים מאוחרים יותר.
הבעיות שדורשות תשומת לב מיוחדת:

  • נזילות
  • סדקים בקירות
  • סתימות בצנרת
  • קירות עקומים
  • העדר איטום בגגות, אזורים ציבוריים ומרפסות
  • תקלות ברשת החשמל

כל התקלות פוגעות באיכות החיים בטווח הקצר, מהוות סכנה מיידית לשלום הדיירים, וגם מורידות את איכות ושווי הנכס לטווח הארוך, ולכן מדובר בליקויים חמורים שעל הקבלן להסדיר באופן מיידי.

הליקויים עשויים להיגרם על ידי עבודה של אנשי מקצוע לא מיומנים, חיסכון בחומרי גלם, דילוג על שלבי בנייה ועוד. בממוצע, נדיר למצוא בניינים שכלל לא קיימים בהם ליקויים, לכן כל בדק בית הוא חיוני, ובעולם אידאלי – כדאי שגם יהיה מפקח בנייה מטעם המשקיעים/קונים.
עורך דין ליקויי בנייה

כלל אצבע חשוב ביותר – בכל ספק, יש לפנות לעורך דין!

אחד הדברים החשובים ביותר בהתנהלות עם ליקויי בנייה – זה תחילת הליכים מתוזמנת היטב. ליקויי בנייה נוטים להפוך ל"כדור שלג". לכן חשוב לפנות לעורך דין ברגע שמתגלים המפגעים, כי כך יהיה קל יותר להוכיח את רשלנותו של הקבלן. לכן, כאשר מדובר בדירות שנמסרו מקבלן, יש לפנות לבקר עצמאי לביצוע בדק בית לאיתור המפגעים מבעוד מועד

מי אמור לתקן את ליקויי הבנייה?

ברגע שיש בידכם מסמך רשמי מטעם בודק מהימן ומוסמך המאשר את קיומם של ליקויי בנייה, ניתן לפנות לקבלני הבנייה האחראים בדרישה לפתור ולתקן אותם. החובה לתקן ליקויי בנייה מעוגנת גם בחוק המכר ותנאי קבלת התשלום מטעם הרוכשים, לכן ניתן לבדוק את העניין עם עורך דין ולהתוות את הדרך הטובה ביותר להתנהלות מול קבלן או אנשי מקצוע מטעמו האחראיים לליקויי הבנייה.

בגלל שכל מקרה לגופו, ולכל בניין יש מסמכים וחוזים משלו, חשוב לפנות לעורך דין מקרקרעין המתמחה בליקוי בניה כדי שיעיין בכל הניירת הקיימת ויקבע מי הגורם האחראי למצב ולפנות אליו באופן המעוגן בחוק.

שיתוף פעולה בין הדיירים לטובת טיפול בליקויי בנייה

כאשר מדובר בבנייני דירות רבי קומות, חשוב לגשת לעניין מתוך הבנה שכל תקלה בבניין היא בעיה של כל הדיירים, גם אם כרגע זה לא נוגע לקומות ו/או דירות מסוימות. בנייה באיכות ירודה פוגעת בשוויי כל הנכסים, ובמקרים רבים מדובר במפגעים שטומנים בחובם גם סכנה לדיירים.

לכן, כל תקלה באחת הדירות נדרשת להיות מוצגת בפני כל הדיירים ובמקרים של לקויות המתגלות בשלב זה או אחר לאחר מסירת הדירות, יש לפעול יחד ולפנות לנציגות של עורכי דין להתמודדות יעילה ומאוחדת עם הבעיה. איתור ליקויי בנייה בדירה אחת בבניין רב דירות מעיד בדרך כלל על קיומם גם בדירות נוספות. לכן חשוב שהדיירים יפעלו בשיתוף פעולה, כך הבעיה תבוא על פתרונה בזמן הקצר ביותר.

פנייה לעורך דין המייצג את האינטרסים של כל הדיירים ביחד ולחוד תהווה את אופן הפעולה היעיל ביותר, משום שככל שתכנית הפעולה תגובש מהר יותר, כך הבעיה תיפתר מוקדם יותר. במשרדו של עורך הדין אמיר שטיינהרץ ושות’ מטפלים בכל נושאי ליקויי הבנייה בכל שלב (במהלך הבנייה וכן לאחר מסירת המפתחות), ומיומנותו של הצוות מאפשרת למצוא מענה לכל בעיה.

אמיר שטיינהרץ ושות' - משרד עורכי דין מקרקעין ותמ"א 38
18 מרץ, 2021
'אמיר שטיינהרץ'

עו"ד שטיינהרץ, מייסד המשרד, הינו עורך דין ונוטריון בעל וותק של כ-15 שנה בדיני מקרקעין ונדל"ן.

השאירו תגובה

    03-381-9876
    wemake whatsapp היי, צריך עזרה?
    משרד עורכי דין אמיר שטיינהרץ wemake whatsapp
    wemake chat שלום

    wemake chat ?איך אפשר לעזור
    תחילת שיחה
    Powered by wemake